24
مارس

ن

نئوكلاسی سيسم:س. در قرن هجدهم، علاقه و دلبستگی به هنر كلاسيك، مجدداً فزونی گرفت. نئوكلاسی سيسم يا كلاسيسم نو، واکنشی بود بر ضد افراط كاریهای باروك و روكوكو و به نوعی، تمايل به بازآفرینی هنر روم و يونان. هنرمندان نئوكلاسی سيست، خود را به طور آگاهانه، به هنر باستانی محدود كردند و در همه حال متوجه بودند كه كار آن‏ها از نظر اسلوب و همچنين از جهت مضمون، يك كار تقليدی است.

نئوكلاسی سيسم، برخلاف هنر صنعتی و زینتی روكوكو به شيوه هنری جدی مورد توجه قرار گرفت. اشتياق به نظم وترتيب، هماهنگی رنگ، نور و سايه ‏پردازى‏های رقيق، از خصوصيات اين شيوه می ‏باشد.

 ناتوراليسم:س. به آن طبيعت گرایی نيز میگويند. در تاريخ هنر و نقد هنری، براى توصيف سخنی از هنر كه در آن طبيعت بدان گونه كه به نظر می رسد، بازنمایی می گردد.

ناصری:س. معماری و شهرسازی منسوب به دوره سلطنت ناصرالدين شاه قاجار كه عمده شيوه معماری قاجاری، به خصوص در تهران را شامل می شود.

نقشه متمركز: پلانی كه نسبت به مركز تقارن داشته باشد؛ اين قسمت مهم‏ترين عملكرد را داراست.

نقشه‏ های پلانيمتری:اص. نقشه هایی كه نمايش وضعيت مسطحاتی زمين را به عهده دارد.

 نقشه‏ های توپوگرافی:اص. نقشه هایی است مربوط به نمايش پسنی وبلندی زمين.

 نقشه‏ های فتوگرامتری:اص. نقشه برداری هوایی را نشان می دهد.

نقشه كليسای گوتيك: نمودی از هنر گوتيك، عناصر عمومی، بلندی ساختمان، قوس تيزه دار، پشت بند مطلق، طاق و تويزه و پنجره‏ های شيشه ه‏ای از بارزترين مشخصاتی هستند كه می ‏توان در اين نقشه‏ ها به آن‏ها اشاره نمود.

نقشه محوری:اص. خطی مستقيم و فرضی، كه از مركز تصوير يا نقشه می گذرد و نقش در دو جانب آن به طور متقارن قرار می ‏گيرد.

نقطه عطف:اص. نقطه عطف، توسط تناسبات يك فضا به وجود می آید، نورانی بودن يك قسم يا شفافيت رنگ آن و يا اصولا” تركيب عناصر جهت تشديد آن در مشخص‏ ترين محل، نقطه عطف را نشان می ‏دهد. نقطه عطف يكى ديگر از مسايلى است كه در طراحى، براى نشان دادن مهم‏ترين قسمت‏های  يك ساختمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 نماابرو:ا. عنصر تزیینی به صورت ابزارهای مختلف در بالای ورودی در و پنجره.

 نمابرجی: ايجاد نما به صورتی كه برجکی را در ديده بيننده تداعی نمايد.- نمای پله ‏ای.

 نمای پله‏ای:اص. نمای كه براى ايجاد نمای برجسته، به صورت پله‏ ای طراحی شود.

نورشكن:ا. پنجره‏ای كركره ‏ای كه در معماری سال‏های اخير، براى كاهش دادن نور شديد خارج در نمای ساختمان نصب می گردد. سايه انداز پنجره.